מהו נוהל גילוי מרצון

גילוי מרצון הוא מסלול אותו מציעה רשות המיסים, המופנה כלפי אנשים בעלי הון שאינו מוצהר. כלומר, אלו הם סכומי כסף שבגינם לא שולם מס, ושאינם מוצהרים. כסף שחור, אם תרצו לדייק.

זוהי שיטה המשמשת אנשים המחזיקים בסכומי כספים שאינם מוצהרים, המאפשרת להם להצהיר על הכנסותיהם, הונם הכספי, ורווחיהם הכלכליים. גילוי מרצון הוא דיווח ותשלום למס הכנסה, במקום להעלים כספים או רכוש.

למה לדווח על המכלול המקיף והשלם של ההון העצמי?

כי כך או אחרת, כספים או הון שאינם מדווחים, סופם להתגלות. מערכות בנקאיות ורשויות המס מעבירות ביניהן מידע, ושינה איכותית בלילה חיונית לבריאות. אך הסיבה החשובה ביותר לביצוע גילוי מרצון הוא היתרון המשמעותי המייתר את הצורך להתמודד עם השלכות עבירות מס.

במילים אחרות, רשות המס תסכים שלא להפעיל עונשים הקבועים בחוק, אם יתבצע הליך גילוי מרצון. זוהי ההזדמנות של אנשים פרטיים או בעלי עסקים שהעלימו רכוש או כספים, להצהיר באופן מלא ובשקיפות חסרת פשרות על היקף הכנסותיהם ורכושם, ולשלם את המסים הנדרשים.

גילוי מרצון הוא עסקה משתלמת המונעת את הסיכון הנלווה לאשמת ביצוע עבירה פלילית. גם רשויות המס זוכות להטבות משמעותיות מהליך זה: קופה מלאה בסכומי עתק.

ולא. גילוי מרצון אינו "ניצחון" לעברייני מס

גילוי מרצון הוא פשוט הליך שבו החייב משלם את המסים הנדרשים כחוק, כש"הפרס" הוא אי נקיטה בהליכים משפטיים נגדו. מצד שני, הליך זה אינו בבחינת הטבה לאנשים או בעלי עסקים שכשלו מלהצהיר כראוי על מלוא הונם, שכן הם נדרשים לשלם את המס אותו הם חייבים.

למרות שהליך גילוי מרצון מתבצע לאחר שנים ארוכות של העדר תשלום מיסים, וניתן לקבל הנחות בגובה המיסים, עדיין, קופת רשות המיסים מתמלאת בכספים, והצדדים החייבים אינם נאלצים להלבין כספים בהליכים שעלולים לפעול לרעתם, ואינם צריכים להתמודד עם ניהול כספות בארץ או בחו"ל.

גילוי מרצון: גם למחזיקים בכסף שחור

הליך גילוי מרצון מהווה סוג של מונח קוד לתהליך בו הכנסות שחייבות בתשלום מסים מתגלות, והחייב משלם את המסים הדרושים. הליך זה מיועד לבעלי עסקים או אנשים פרטיים שברשותם הון משמעותי המוחזק בחו"ל, אותו הם מעוניינים להביא לישראל.

גילוי מרצון מתאים גם למקרים בהם הצטבר הון שחור משמעותי כתוצאה מפעילות מקומית עליה ניתנת ההזדמנות החוקית להצהיר. זהו הליך ששווה כספים רבים ובעיקר מאפשר לישון בלילה ללא חרדות.

כי חייבים סופם להתגלות

רשות מס הכנסה פרסמה את הנחיותיה לגבי הליכי גילוי מרצון, וכך התאפשרו בשנים האחרונות המעקבים אחר עסקים ואנשים פרטיים רבים שהעלימו מסים. מצב זה פועל ככוח הרתעה משמעותי, וגופים עסקיים ואנשים רבים מבקשים כיום לבצע גילוי מרצון.

בתקופה האחרונה, רשות המסים התחילה במעקבים אחר אנשים המחזיקים ברשותם דירות להשכרה, וגילתה בעלי בתים רבים שנמנעו מהצהרות בגין דירות שבבעלותם, שאותן הם משכירים מבליל לדווח לרשויות המתאימות ומבלי לשלם את המיסים הנדרשים בחוק, למרות ששיעורי המס בגין נכסים אלו הם נמוכים ביותר.

כשאפשר להעלים מס פשוט מעלימים אותו? זהו. שלא

בעלי עסקים ואנשים פרטיים רבים בטוחים שביכולתם להעלים הון מסוים מבלי להצהיר עליו או לשלם את המס כחוק מבלי שיתגלו. זוהי סברה שגויה. רשות המס דורשת מגוון עשיר של סוגי הצהרות הון מאלפי אזרחים בישראל, המחזיקים ברכוש או בכספים, ובאופן זה ניתן לתפוס הון שחור בסכומי ענק, המניב למדינה מיליארדי שקלים.

אלו הם מבצעי תפיסה של מס הכנסה, המתמקדים אחת לתקופה בתחומים שונים, כגון קבלנים, יהלומנים, סוחרים או בעלי בתים. לכן, הליך גילוי מרצון נועד לאפשר לאדם או בעל עסק לחשוף לראשונה, מיוזמתו, את הנכסים או ההון בהם הוא מחזיק, בתמורה לחסינות מפני נקיטה בהליכים פליליים כנגדו, על ידי המדינה.