עבירות צווארון לבן

עבירות צווארון לבן – מהן?

הן אולי פחות נפוצות מעבירות פליליות אחרות, יחד עם זאת, הן חמורות לא פחות. עבירות צווארון לבן, וכפי שניתן להסיק משמן, הן עבירות פליליות לכל דבר, הקשורות, בצורה ישירה או עקיפה, לנטילת כספים מאותה חברה שבה עובדים, מאותו ארגון שבו לוקחים חלק.

העוברים על החוק, במקרה זה, יכולים להיות בעלי תפקידים בכירים מאד, מנהלים, מנכ"לים ומובילים בתחומם, וישנם, ובמיוחד כפי ששומעים בשנים האחרונות, גם לא מעט פוליטיקאים הנתפסים עוברים על החוק.

לצוות המשרד>>>

כיצד מתייחס החוק לעבירות מסוג כזה

הגדרת עבירות מסוג זה בעייתית במידה מסוימת, שכן הן אינן מוגדרות באופן רשמי בעולם המשפטים. אולם, בכל פעם, כשמזכירים לנו את הנושא, מבינים במה מדובר: באנשים משכבות סוציו אקונומיות גבוהות, שהגיעו לתפקידים בכירים, תפקידי מפתח חשובים, ופעלו בניגוד לחוק.

זו יכולה להיות עברה של מתן שוחד, קבלת שוחד, עבירה של הפרת אמונים, זיוף מסמכים, מעילה בכספי החברה או הארגון שבו עובדים, העלמות מס ועוד. המשותף לעבירות אלו הם הכספים הגבוהים, הלוקחים בהן חלק, כספים המועברים בדרך כלל מיד ליד.

מאפייני עבירות צווארון לבן

שלא כמו עבירות פליליות אחרות, בעבירות צווארון לבן לא מעורבת אלימות פיזית ובדרך כלל גם לא מעורבים בהן איומים. ולמרות זאת, בחינת עבירות מסוג זה נעשית בחומרה רבה ולו בשל הנזק הרב, שלו הן גורמות (מרמה והפרת אמונים, כמו גם קבלה או לקיחת שוחד שנתפסות כיום כחמורות במיוחד).

ניתן לראות בשנים האחרונות את מגמת ההחרפה, בכל הקשור ביחס של החברה והמערכת כולה לעברייני צווארון לבן, הנתפסים באופן שלילי ובעיקר כתאבי בצע (בניגוד לעבריינים אחרים, שפעמים רבות נתפסים כחלשים, ככאלה שנאלצו לפעול כפי שפעלו מחוסר ברירה במקרים מסוימים). כאן, ההתייחסות היא שונה, שכן אותם הם לרוב בעלי אמצעים ופועלים בקור רוח, אך מתוך הבנה מלאה למידת חומרת מעשיהם.

העונשים המקובלים

העונשים המוטלים על עברייני צווארון לבן נקבעים בהתאם לחומרת המעשה ותוך התייחסות למכלול שלם של פרמטרים. כאשר מדובר בעבירות מס, למשל, העונש צפוי להיות קל יחסית ויהיה לרוב קנס היוטל על העובר על החוק. במקרים של גניבה או רמאות, פיצויים שישולמו לנקבע הם העונש המקובל.

מאסר בפועל הוא אחד העונשים החמורים ביותר והוא מוטל על עבריין שנתפס גונב סכומי כסף גבוהים מאד או כשהוא מעורב בשחיתות ציבורית חמורה במיוחד. במקרים כאלה ייתכן וגם יוטל עליו איסור להמשיך ולעסוק במקצועו. ישנם עברייני צווארון לבן המנצלים את תפקידם ועיסוקם ומועלים בכספים. במקרים כאלה, יחליט בית המשפט לרוב לשלול מהם את רישיון המקצוע שלהם (רלוונטי לעורכי דין, למשל וגם לרופאים).